65. Gun Atacama 103: Ileri Seviye Col Hayati

sunny 28 °C
View 100 days/ 100 gün on ayca ozer's travel map.

IMG_0491.jpg Bu kadar yuksekte, iki gunde uc tur tamamlayip hala iflahimiz kesilmemis olmasina sasmak gerek. Parasini pesin odedik gidecegiz misali son tur icin acentanin yolunu tutuyoruz.

Sabahin 8:00'de daha onceki turlardan tanidik yuzler ve Ay Vadisi turundaki sahane rehberi gorunce keyfimiz yerine geliyor. (Grupta tek Ingilizce konusan biz olunca rehberimiz ozel olarak bizimle ilgileniyor.)

Atacama'nin sundugu cografi surprizleri tavaf ettikten sonra sira bu isin kaynagi olan volkanik daglari yakindan tanimada. 4300 metredeki platoya asama asama cikacagimiz bu gezi tum gunumuzu kapsiyor.

Atacama'nin dort tarafi volkanik daglarla cevrili. En alcagi 5900 metre. Bu daglardan ikisi (Licancabur ve Lascar) Bolivya ile siniri, biri ( Lllulalilaco) Arjantinle siniri olusturuyor. Sili tarafinda ise yalniz volkan Kimal kaliyor.

Ilk ziyaret ettigimiz koy yuzyillar once Kapadokya'nin Ihlara Vadisi misali volkanik bir vadinin etegine kurulu. Ne varki bu vadi Bolivya'dan gelen yagislarla dolup tasinca koyu sel basiyor, can aliyor. Bunun uzerine kayaliklara sut beyaz bir Meryem heykeli yerlestirmisler...

Kucucuk koyun meydanina gelince, alisildik col manzaralarinin gediklisi kaktusu gorunce ben sevinc fotografi cektiriyorum. IMG_0594.jpg Ve hayatimda ilk defa kaktus odunuyla tanisiyorum. Koyun kilisesinin kapisi, icindeki hac ve daha sonra gorecegimiz bircok esya bu odundan yapiliyor. Ayrica dukkan sahibi kaktus dikenlerini nasil sis niyetine orgu icin kullandiklarini gosteriyor. IMG_0595.jpg

Sonraki duragimiz uc cesit flamingonun yasadigi tuz duzlukleri. Tuz kristallerinin bulundugu sulak alanda bulunan mikroorganizmalar flamingolarin besin kaynagiymis. Ozer'in sabirli gozu, akvaryumde sergilenen ufakliklardan birinin buyutulmus fotografini cekmeyi basariyor. IMG_0490.jpg Megersem flamingolar pembe renklerini bu ufakliklara borcluymus. Ne yazik ki flamingolari cekerken bu denli sansli olamiyoruz... IMG_0596.jpg

Rehberimiz artik yukselme zamani oldugunu isaret ediyor. Ceplerimizdeki coca yapraklarindan agzimiza birkac tane atiyoruz, gunes kremlerini surup soguk ruzgar icin uzun kollu thirtleri giyip kendimizce volkanlarla karsilasmaya hazirlaniyoruz.

Turkiye'nin en yuksek daginin Agri Daginin 5137 m oldugu dusunulecek olursa, uc gundur hic de yabana atilmayacak yukseklikteyiz ve inip cikmaya da devam ediyoruz. Bizim gibi Istanbul deniz seviyesinde yasamaya aliskin vucudlar icin bu ciddi bir degisim. Turizm acentalari bu durumun bilincinde, yanlarinda oksijen tupu tasiyorlar.

Coco yapraklari ise yuzyillardir bu topraklarin insanlarinin geleneksel cozumu. Bolivya ve Peru gibi yuksek rakim ulkelerde yetisen bu bitkiyi cignenmek ya da cay olarak demlenmek uzere kandaki alyuvarlari arttirarak yuksek rakimin getirisi oksijen ihtiyacina cozum oluyor. Bir seyahat gezgininin dedigi gibi coco yapragi cignemek/ icmekle kokain arasindaki iliski uzumle sarap arasindaki kadar yakin :))

Platonun tepesinde iki gol var: Miscanti ve Miniques. Vaktiyle bu goller birmis, en son yanardag patladiginda buyuk gol Miscanti'yi bolmek suretiyle Miniques ortaya cikmis. F7F3087B2219AC68176EFB5AE270F6A6.jpg Miniques'de mola veren quanacolari izleyip, nefesimizi Miscanti cevresindeki yuruyuse sakliyoruz. F7F2CA3F2219AC6817A17C133F3D047A.jpg

Daha once belirttigimiz gibi, biz turistlerin yurume rotalari belli. IMG_0597.jpg Sinirlarimiz volkanik taslarla isaretlenmis. Ama (iyi ki de!) bu dogal park yerlilerin ve hayvanlarin. Onlara yuzmek de istedigi gibi dolanmak da serbest!

Biz gol kenarinda gordugumuz siyah birikintiyi isaret edip, rehberimize ne oldugunu soruyoruz. Megersem sonmus atese benzettigimiz birikinti, quanacolarin 'banyo' suymus! Erkek quanaco tuvaletini yaptiktan sonra disiler, en son da yavrular bizim koyunlar misali kakalarini yaparmis.

Bu derece aydinlandiktan sonra ogle yemegini yiyecegimiz kasabaya variyoruz. Menu Bolivya'nin has icecegi corbanin bir turu olan pataska ile basliyor. IMG_0598.jpg Ana yemek olarak lama, tavuk, balik seceneklerinin yaninda salata, patates puresi/pirinc ve quniua geliyor. Tatli olarak da hosaf.

Gunun yorgunluguna ilac gibi gelen bu menunun onemli yani Bolivya'da yaygin olarak uretilen ve tuketilen misir, patates ve quniua uclusunu bir nevi tanitimi olmasi. Nitekim bulundugumuz kasabada yamaclarini teraslamak suretiyle bu sebzeleri tarim ilacsiz, hormonsuz ilk gunku kutsal bilgiyle yetistirmeye devam ediyor. Acik acik soyleyelim buyuklerimiz bu tadlari unutmus, biz de muhtemelen hic tadmamis olmaliyiz... O kadar guzel!

Not. Gece gittigimiz lokantada canli muzik (Ant Daglari Ezgileri) dinleme sansina erince kultur turumuz eksiksiz son buluyor... IMG_0600.jpg

Posted by ayca ozer 15:44 Archived in Chile Tagged volcano cactus flamingo patasca Comments (0)

64.Gun Atacama 102: sabah gayzer, aksam tuz golu

all seasons in one day -10 °C
View 100 days/ 100 gün on ayca ozer's travel map.

Sabah 3:30'da kalkarken herhalde cildirmis olmaliyiz.. Siesta bizim neyimize diye soyleniyorduk. Atacama Colu'nun tum gizemlerini bir bir ogrenecegiz ya, sabahin koru turunda istikamet gayzerler! Efendim, bulundugumuz yuksekligin sarhoslugu yetmiyormus gibi, 4300 metre'deki Tatio Gayzerlerine cikacagiz. Tur operatorleri gozumuzu iyi korkuttu, bir gece oncesinde hafif yedik( kirmizi et yok), alkol icmedik. Sabah kahvalti yapmadan saat 4:00'de bizi alacak servisi bekliyoruz.

Bu sefer de gunesi doguracagiz :))) Otobusumuz iki saat boyunca durmaksizin irtifa kazanirken, biz icerde uykuyla sarhosluk kolkola tirmandigimiz dag ve tepelerin farkinda bile degiliz. Saat 6:00'da Tatio Gayzerlerine vardigimizda disarida hava - 10 dereceyi gosteriyor.
Rehberimiz, gayzerleri nazli gelin/periodu gecikmis kadin gibi turlu turlu cinsiyetci sakalarla kizdirip ortami biraz olsun isitmaya calisiyor. Aldigi cevap ( oh canima degsin) bol kukurtlu ve kopuklu homurdanma oluyor... IMG_9201.jpg Bu kadar soguk ve acligin uzerine yeni dogan gunes ve gayzer suyunda haslanmis yumurtalar icimizi isitiyor. 90_IMG_9204.jpg
Karnimiz doyup, gunes de yukselmeye baslayinca cevremizi saran floranin farkina variyoruz. Sari otlarin uzerine dusen donmus cig taneleri bu yukseklikte insani sasirtan bir guzellik sunuyorlar. IMG_9236.jpg

Megersem gun guzelliklerle doluymus, -unutmusuz mayolarinizi yaniniza alin demislerdi- sonraki duragimiz 30 derece kukurtlu termale dalmaca. IMG_0235.jpg Kemiklerimiz iyice isininca pismis kelle misali kameraya siritiyoruz :))

Erken kalkar erken yol alir misali bir de dag koyune gidiyoruz yol boyunca turlu turlu guzellikler bizimle. IMG_0237.jpg Once Patagonya'da gordugumuz vicunalarin bir kucugu guanocolara rastliyoruz. Sonra da Putana Vadisi'nde kucuk bir golete yuvalanmis ordekgilleri izliyoruz.

Vardigimiz koyde megersem 20 kisi yasarmis, mevsim dolayisiyla 4 kisi kalmislar. Biri tuvalette nobet tutuyor, 90_IMG_9262.jpg ikisi biz turistlere empanada pisiriyor, digeri daglardan topladigi otlari satiyor... 90_IMG_9281.jpg Koyun diger sakini ise Lamalar. O kadar evciller ki nereye koysan duruyor.. Cobana gozetlemeye gerek yok ... IMG_9266.jpg

Koyde koyluler yok, ama insaat yapan ustalar var. Ozer hemen teftise gidiyor... Kaz daglarindaki duvar yapim sekliyle Atacama dag koylerinin insaa adetlerini benzer buluyor :)) IMG_9276.jpg

Eve donerken saat 13:00 olmus, gercek bir kahvalti ardindan uyku bizi 16:00'daki siesta fiesta turuna hazirliyor.

Birgune iki tur fazla mi derken acenta
Ikinci turun tam bir keyif turu olacagini soyleyip bizi ikna etmisti. Nitekim oyle oldu.

Once tuz golunde (Laguna Cejar) iyice bir tuzlaniyoruz, batmak istesek de bir turlu basaramiyoruz!! IMG_9327.jpg
Sonra yagmur/dogal su kaynakli baska bir golde (Tebinquiche Lagoon) durulanip, tuzlarimizdan ariniyoruz...
Ardindan pisco sourlarimiz esliginde gunesi batirmaya kurumus bir tuz golu ( Chaxa Lagoon) gidiyoruz. Gunes hala tepemizdeyken muazam tuz duzlugunun yarattigi fotografik eglencenin tadini cikariyoruz :))

Ardindan -artik alisik oldugumuz uzere- Atacama gunesini bir kez daha batirip, otelimizin yolunu tutuyoruz...

Posted by ayca ozer 10:39 Archived in Chile Tagged desert lake salt lama atacama lagoons siesta geyzers Comments (0)

63.gun Atacama 101: Olum ve Ay Vadileri

sunny 29 °C
View 100 days/ 100 gün on ayca ozer's travel map.

Dun gittigimiz gokyuzu turu ardindan uzerimize ay tozlari bulasmis, keyfimiz yerinde :)) Belki gokyuzu hipnozu belki de 2400 metre yuksekligin sarhoslugu uzerimizde, sonraki uc gun icin dort tur birden secip kaydoluyoruz (sayiyla 3 gune 4 tur sigdirmaya azmediyoruz).

Gunboyu sicak ve sempatik San Pedro de Atacama sokaklarini dolastiktan sonra kendimizi 16:00'da turizm agentamiz Desert Tour'a teslim ediyoruz. IMG_0224.jpg Durum oyle gosteriyor ki hic de yalniz degiliz. Bizim gibi, her kose basinda bir tura yazilmis onlarca kisi beklemekte. 24 kisilik minubusu dolduruyoruz. Rehberimiz Ingilizce ve Ispanyolca bize guzergahi anlatiyor. Bugun Atacama Colu 101 (universite yillarini geride birakanlar icin bu bir giris dersi kodu :) alacagiz. Tepeden Olum Vadisine bakip, yeralti magralarini turlayip, gunesi Ay Vadisi'nde batiracagiz.

Ilk duragimiz Olum Vadisine ulasmak icin kupkuru bir yoldan 20 dakika tirmaniyoruz. IMG_9004.jpg Ilerdeki karli daglar olmasa, kendimizi Star Wars'in setinde sanmamiz an meselesi. IMG_0218.jpg Adi ustunde o kadar kuru o kadar cansiz, o kadar olu! Yine de bu vadiye, vaktiyle adini koyan Italyan gibi "olu" demeye dilimiz varmiyor. Bir yaniyla o kadar heybetli ve ihtisamli.

Otobuse geri dondugumuzde istikamet bir gun oncesine kadar yagan yagmurlar yuzunden kapali bulunan magralar. Gozumuz yeni yeni kurakligin sicak pembe-kizil rengine alismisken, bu renge tezat teskil eden beyaza sasiriyoruz. IMG_9069.jpg Magranin girisine vardigimizda etrafimiz kar misali tuz kristalleriyle kaplaniyor. IMG_0216.jpg Bir dehliz misali kimi zaman iki buklum, kimi zaman surunerek gectigimiz magradan cikarken anliyoruz ki bu tuz, aslinda bu cole can veren! Yasam dongusunun kaynagi!!! IMG_0223.jpg

[Bundan 22 milyon yil once Atacama, bir tuz goluymus...Ufukta gordugumuz daglar seviyesine kadar yukselen bu gol, volkanik patlamalar sonucu eriyip gitmis yok olmus... Ama tuz her yere sizmis, yapismis, kalmis.. Yagan yagmurla, buharlasan damlayla hep dolasimda :))  ]

Bu kiymetli toprak parcasi, Sili Doga Parki koruma alani ve bu bolgenin yerlilerine ait. Dogal park isletmesinde yerliler calisiyor, kendi parklarini kendileri gozetiyorlar... 90_IMG_9080.jpg Oyle ki Ozer'in cocuklasip, kum tepelerinde kaymak istegi, gozetmenlerin ilk uyarisiyla son buluyor :))

IMG_9107.jpg Son duraga ulasmadan once 'Uc Meryem' kayaliklarina bakmaya gidiyoruz. Ruzgarin ve atmosferik kosullarin sekillendirdigi bu kayaliklari, Rehber dahil kimse Meryem'e benzetemiyor, ama sagdakinin Pacman'e benzediginden herkes hemfikir:))

IMG_0217.jpg Ay Vadisine geldigimizde gunesin batmasina 40 dakika var. Hava hala sicak, ama gunes batinca buz gibi olacak diye uyari geliyor. Biz de kazaklarimizi belimize sarip dik yamaci tirmaniyoruz. IMG_0215.jpg Yine adi ustunde topografik ve jeolojik ozellikleri itibariyle bu topraklar dunyamizin tatli kucuk uyudusu 'ay'i andiriyor... Tuz, kil ve bircok mineralin ust uste binmesinden olusan milyonlarca yillik dev kitleler uzerinde yerlerimizi aliyoruz.

IMG_0213.jpg Sonunda gunes batiyor... Belki de gun boyu gorduklerimizin etkileyiciliginden, gunesin batisi bize 'normal' geliyor...Esas asagiya inerken gordugumuz tur otobuslerinin coklugu bizi sarsiyor. IMG_9142.jpg Ay Vadisi o kadar buyuk ki, minubusler dolusu turist birbirinin farkina varmadan gunesi batirip, San Pedro de Atacama'ya donebiliyor...

Posted by ayca ozer 12:52 Archived in Chile Tagged desert san death valley moon de pedro salt atacama Comments (0)

Day 62 San Pedro de Atacama

sunny 30 °C
View 100 days/ 100 gün on ayca ozer's travel map.

We left La Serena at 18:00 by bus to arrive the next morning in San Pedro de Atacama, small town at the edge of the driest and highest desert in the world. IMG_0212.jpg
Legend has it that, there is not a single living organism for miles on this desert! IMG_8962.jpg
The bus drove thru some amazing hills, along the Pacific Ocean coast, IMG_8961.jpg we saw large waves breaking on high rocks and on yellow sandy beaches.

After 18 hours on the semi cama bus and a couple of lame ass sci-fi movies later, we woke up to the strong morning sun rays, we had arrived in Calama. 90_IMG_8969.jpg During the short break in Calama at 9 o'clock in the morning, we noticed that everybody on the street was wearing sunglasses, because the sun was much stronger than anywhere we had been so far.

One more hour of driving and we arrived in San Pedro. The bus station was so small, the bus had to do a five point maneuver to just to park. We got off the bus, put on our backpacks, and started walking towards our hotel, which seemed to be a ten minute walk from the bus station, we were wrong! After about 2 minutes in to the walk, we were out of breath already, started sweating under the desert sun, and finally it hit us that we were at 2400 meters above sea level!
We walked thru uneven dirt roads of the town, taking breaks at every block almost, to catch our breath. 90_IMG_8974.jpg Finally on the main street filled with tourism agencies, restaurants and pubs we realized, IMG_9308.jpg despite its close proximity to the desert, this was a very lively town. IMG_8996.jpg Flocks of tourists arrive here daily, to experience all that a very special desert can offer. IMG_8994.jpg This ain't your regular desert, this is actually a place so rich in all sorts of activities that, it could be a theme park. 90_IMG_8997.jpg But our main objective here, was to cross the desert in to Bolivia on a 3 day jeep tour, and before heading up to the desert at about 3500 meters above sea level, we had to get adjusted to the altitude, and the best practice is to go on daily tours around the area.

Overwhelmed by the wide variety of daily tours offered by numerous agencies, we started shopping for best deals and best activities.
First thing we book is a star watching tour at a private observatory nearby, where a French-Chilean couple had set up a facility so professional, many countries rent periscopes here and observe the skies online. Needless to say, since there is not much civilization outside San Pedro, skies at night here are as clear as pages of an astronomy book, and for us Northern Hemisphere people, it's upside down!
Our sky-hosts walked us thru the skies, planets, constellations, nebulae, and other space things that include satellites. Yes, satellites, man made devices spinning around the earth at an incredible speed, and there are so many of them up there that, the sky seems to be a junkyard.
The moon rose a bit late so we could actually see it come out beyond the Andes. IMG_8986.jpg Brightest we had ever seen, the Moon moves so fast, telescopes had to be adjusted every 3 minutes to catch up with it. IMG_8988.jpg

Posted by ayca ozer 08:17 Archived in Chile Tagged san sun moon de atacama perdo starwatching Comments (0)

60. ve 61. Gunler La Serena

sunny 29 °C
View 100 days/ 100 gün on ayca ozer's travel map.

Atacama Colune gecmeden once bir durak daha yapmamiz gerekiyor. Valparaiso - San Pedro de Atacama arasi otobusle 25 saat. Tercihimizi Sili'nin en eski ikinci kenti olan La Serena'dan yana yapiyoruz. Burasi Pasifik okyanusu kiyisinda, Ispanyol kolonyel izlerini tasiyan bir kent.

Otobuse binmeden once anlastigimiz airbnb bize son dakika celmesi takiyor, tek kisilik yatak oneriyor. Terminalde otelsiz kalakaliyoruz. Ozer eline Lonely Planet'i alip sokak sokak dolasiyor. Rehberdeki yerler de dolu biliyoruz, ama sora sora baska bir hostelde yer buluyor ve bir garajdan bozma odalardan birine yerlesiyoruz. Onumuzdeki iki gun Dakar Rallisi, La Serena'ya gelip, buradan finish'e, Valparaiso'ya devam edecek. Bu yuzden mi heryer dolu bilemiyoruz.

Ilk gece saskin bir halde, hala kentin merkezini olusturan eski kenti bulup, ic avlulu lokantalardan birinde, Sili mutfagi bilgimizi arttiriyoruz. Ben yerel icecek Pisco Sour'u galiba sevmeye basliyorum.

IMG_8805.jpg Ertesi sabah enerjimiz yerinde bir sekilde, rehberlerde ovulen Japon bahcesinde basliyoruz. IMG_0021.jpg Baltalimani'ndaki Japon Bahcesi'nin iki kati buyuklugunde, ortasinda buyukce bir golet var... Bolgenin faunasi, siyah boyunlu kugular burada da var. Bahceden ciktigimizda havanin ne kadar sicak oldugunun farkina variyoruz. Serin bir kose buluruz umuduyla yine eski kentte yollaniyoruz.

90_IMG_8950.jpg La Serena, 16. Yy'in sonlarinda kurulmus, neokoloniyel mimariye sahip. Her bina en fazla iki kat yuksekliginde olunca kiliseler on plana cikiyor.. Hizlica pazari dolasip ogle yemegine oturuyoruz. 90_IMG_8811.jpg

Santiago'da kesfettigim Mote'yi de bulunca serinliyoruz. 90_IMG_8407.jpg (Mote aslinda bizim hosafa cok benziyor ama cicekli bir bitkinin haslanmasiyla yapiliyor, icine bolca haslanmis bugday katilarak soguk sekilde ikram ediliyor).

Siesta zamanini gecirip once Dakar'in pesine dusmeye heves ediyoruz. IMG_8819.jpg O yone olan trafigi ve ulasim olanaksizligini gorunce istikameti plaja ceviriyoruz.

IMG_8823.jpg La Serena her ne kafar okyanus kiyisinda bir kent olsa da merkezden plaja yurumek 40 dakikamizi aliyor. Ertesi gun plaj keyfi yapmayi planladigimiz icin Pasifik'i iyice kolacan ediyoruz...kocaman ve renkli deniz analari sahile vurmus. 90_IMG_8844.jpg ama halkin derdi degil. Balik tutan veya kabuklu toplayan da var, ata binen ya da atv yapan da ... IMG_8825.jpg IMG_8904.jpg IMG_8901.jpg IMG_8862.jpg Biz Pasifik'te gunesi batirmakla yetiniyoruz. IMG_8912.jpg

Cumartesi gunu, Pasifik'e atlamadan cole gecmek yok deyip, plaj keyfinden biz de faylananiyoruz. Aksam Atacama'ya otobusumuz oldugu icin, kiyida gobek dansi calisan gruba birkac figur gosteremeden ayriliyoruz... IMG_8940.jpg

Posted by ayca ozer 03:55 Archived in Chile Tagged beach garden la mote dakar serena japon Comments (0)

(Entries 21 - 25 of 69) « Page 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 .. »